Kara Ákos

Fogyasztói tudatosságra nevelés

A Fogyasztói Tudatosságra Nevelő Iskola címet adományozta múlt szerdán a nagyváradi Szent László Római Katolikus Líceumnak a magyarországi Nemzeti Fejlesztési Minisztérium helyettes szakállamtitkársága.

Keszthelyi Nikoletta, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára az erdon.ro-nak azt nyilatkozta: a tárca az idei tanév kezdetekor írta ki a Fogyasztói Tudatosságra Nevelő Iskola pályázatot azzal a céllal, hogy azokat a tanintézményeket díjazzák, amelyek valamilyen módon becsempészik a fogyasztóvédelmet az oktatásba, annak ellenére, hogy ez a köznevelésben, mint tantárgy nem jelenik meg, de mégis az érintett tanárok, illetve tanintézmények felismerték azt, hogy fontos fogyasztói tudatosságra nevelni a gyerekeket, hiszen ők a jövő generációja.

Az e-kereskedelem és a kettős termékminőség áll a fogyasztóvédelem középpontjában az idén

Az e-kereskedelem szabályozása és a kettős termékminőség megszüntetése áll a fogyasztóvédelem középpontjában az idén, de kiemelt feladat maradt a termékbemutatók ellenőrzése is - mondta Kara Ákos a mai sajtótájékoztatón.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) fogyasztóvédelemért és infokommunikációért felelős államtitkára fogyasztóvédelmi garanciákat sürgetett a robbanásszerűen bővülő internetes kereskedelem szabályozására, egyúttal eredményesnek nevezte az eddigi intézkedéseket. Az érintett internetes vállalkozások együttműködőek, a hatóságok folyamatosan egyeztetnek velük - tette hozzá.

Először nyerte el külhoni magyar iskola a ”Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola” címet

Egyre ismertebb és sikeresebb a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium „Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola” elismerése, amelyet első alkalommal vehet át határon túlról pályázó iskola, a vajdasági Közgazdasági és Kereskedelmi Iskola.

A Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár kezdeményezése nyomán létrejött „Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola” pályázat fő célja, hogy elősegítse az általános és középiskolás diákok fogyasztóvédelmi tudásának megalapozását. Emellett értékelje azon oktatási intézmények munkáját, amelyek hozzájárulnak a tudatos fogyasztói szemlélet általánossá válásához és a fiatal fogyasztók mindennapok során hasznosítható ismereteinek bővítéséhez. A pályázat nagy figyelmet fordít a tanulók körében a felelős internet és közösségi média használatának kérdésére, figyelembe véve az online vásárlás térnyerését.

Közelebb kerül az emberekhez az átalakult fogyasztóvédelem

A 2017. január 1-jén átalakult intézményi rendszerben a fogyasztóvédelem közelebb kerül az emberekhez, mivel a lakóhelyhez legközelebbi járási hivatalhoz fordulhatnak – mondta Kara Ákos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) fogyasztóvédelemért és infokommunikációsért felelős államtitkára csütörtökön sajtótájékoztatón Budapesten. 2017. január 1-jétől már mind a 197 járási hivatalban elérhető a fogyasztóvédelem. Így mindenki a lakóhelyhez legközelebbi hivatalban intézheti fogyasztóvédelmi ügyét, kérhet tanácsot például jótállási, szavatossági, panaszkezelési kérdésekben.

Az idei év fókuszába a robbanásszerűen növekvő e-kereskedelem, vagyis az interneten történő vásárlással összefüggő fogyasztóvédelmi kérdések kerülnek.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba olvadásával a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörök és feladatok 2017. január 1. után is megmaradtak. Az átalakulás következtében az elsőfokú fogyasztóvédelmi hatósági feladatok a kormányhivataloktól átkerültek a járási hivatalokhoz.

Ennek eredményeként a vásárlók, a családok már 197 járásban kérhetnek közvetlenül fogyasztóvédelmi tanácsokat és intézhetik panaszaikat a járási hivatal fogyasztóvédelemmel foglalkozó munkatársainál, akik szükség esetén lefolytatják a hatósági eljárást. A másodfokú hatósági feladatok – amelyeket korábban az NFH látott el – országos illetékességgel a Pest Megyei Kormányhivatalhoz kerültek. Az Inforádió hanganyaga meghallgatható innen.

Jövőre az e-kereskedelem kerül a fogyasztóvédelem fókuszába

Jövőre az e-kereskedelem kerül a fogyasztóvédelem fókuszába - mondta Kara Ákos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) fogyasztóvédelemért és infokommunikációért felelős államtitkára a tegnapi napon tartott sajtótájékoztatón. Kiemelte, robbanásszerűen növekszik az internetes kereskedelem és meghatározóvá válik a digitalizáció, ezért a kellő időben meghozott szabályokkal szeretnék védeni a fogyasztókat, a tisztességes vállalkozásokat.

Jövőre kiemelten figyelik egyebek mellett, hogy a webkereskedők megfelelően tájékoztassák a neten a fogyasztókat, például az elállási lehetőség részleteiről - tette hozzá.

A termékbemutatókkal kapcsolatos változások hamarosan életbe lépnek

2016. januárjától a fogyasztóvédelmi hatóság kiemelten ellenőrzi az árubemutatókon értékesítő cégeket, miután a parlament múlt kedden elfogadta a termékbemutatókra vonatkozó jogszabályi rendelkezések szigorítását. A témakörben Kara Ákos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára volt az MTV1 Ma Reggel című adásának vendége, ahol részletesen beszámolt az életbe lépő módosításokról.

Kiemelt ellenőrzésre számíthatnak a termékbemutatón értékesítők

Januártól a fogyasztóvédelmi hatóság kiemelten ellenőrzi az árubemutatókon értékesítő cégeket, miután a parlament kedden elfogadta a kereskedelmi törvény rájuk vonatkozó módosítását - mondta Kara Ákos infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár.

Az államtitkár három pontban foglalta össze a szigorítás lényegét: tilos lesz az árubemutatóval egybekötött termékértékesítéshez kapcsolódó ajándék, árengedmény, vagyoni előny reklámja, kötelező lesz az ügyfélszolgálat működtetése, és nem lehet a bemutatókon hitelt kínálni a részvevőknek.

Törvénymódosítási javaslat a fogyasztók érdekében

Az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés alaposabb, szigorúbb szabályozását kezdeményezte a kormánypártok. A módosítási javaslatot minden parlamenti frakció támogatta, a vita során kormánypárti és ellenzéki képviselők is helyeslően szóltak a tervezetről. Az infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár szerint a javaslat szigorú keretek közé szorítja a termékbemutatóval foglalkozó cégek működését. Kara Ákos Híradónknak azt mondta, most véget vetnek a nyugdíjasok folyamatos megkárosításának.

Parlament előtt a termékbemutatók szigorúbb szabályozása

Az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés alaposabb, szigorúbb szabályozását kezdeményezte a KDNP. A módosítási javaslatot minden parlamenti frakció támogatta, a vita során kormánypárti és ellenzéki képviselők is helyeselően szóltak a tervezetről.

Kép forrása: napi.hu

Amit a szén-monoxid érzékelőkről tudni érdemes

A korábbi vizsgálatok tapasztalatai, a szén-monoxid érzékelő készülékek fontossága, illetve a fogyasztók védelme érdekében Kara Ákos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára az idei fűtési szezon kezdete előtt is elrendelte, és ennek megfelelően a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság megkezdte a forgalomban lévő szén-monoxid érzékelő készülékek vizsgálatát. Az ellenőrzés célja a családok és a fogyasztók biztonságának és egészségének védelme, illetve a megfelelő és nem megfelelő termékek feltérképezése annak érdekében, hogy a készülékeket mindenki biztonsággal használhassa. Az ellenőrzések eredményeiről az NFH folyamatosan beszámol majd az elkövetkező időszakban. Az ellenőrzés megkezdéséről, a szén-monoxid érzékelőkkel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókról nyilatkozott az NFH szóvivője az MTV1 Ma Reggel című október 11-ei műsorában, melyet megtekinthetnek az alábbiakban.