Jelentés az idegenforgalmilag frekventált területeken található vendéglátó egységek, és a személytaxi-szolgáltatás ellenőrzéséről, különös tekintettel a rendezvényekre és éjszakai szórakozóhelyekre

A nyári turisztikai főszezon idejére időzíti az emberek többsége szabadságának kivételét, a fiatalok iskolai szünetüket töltik, s a hazánkba látogató külföldi turisták száma is ebben az időszakban a legmagasabb. A tapasztalatok szerint az idegenforgalmi szolgáltatásokat — így a vendéglátó-ipari és személytaxi-szolgáltatásokat — igénybe vevő fogyasztók a gazdasági helyzethez igazodva költekeznek, így a vendégek többsége igyekszik minél kevesebb pénzt kiadni a nyaralása alatt. A fogyasztók kiszolgáltatottsága, árérzékenysége indokolta, hogy az idegenforgalom fogyasztóvédelmi ellenőrzése hangsúlyozottan a vásárlók vagyoni érdekeinek védelmére fókuszáljon. Mindezek figyelembevételével történt a hagyományos szezonális idegenforgalmi főszezon vizsgálati színtereinek meghatározása, célkitűzéseinek kialakítása.

Fentiek tükrében az idegenforgalmi főszezon alatt lefolytatott fogyasztóvédelmi vizsgálatok fő célja elsősorban a vásárlói magatartást tisztességtelenül befolyásoló kereskedelmi gyakorlatok kiszűrése és a tájékoztatási kötelezettségek ellenőrzése a közkedvelt turisztikai célpontok (vízparti nyaralóhelyek, strandok, wellness- és gyógyturisztikai helyek, városközpontok, illetve a különféle fesztiválok, rendezvények) vendéglátó-ipari egységeiben, valamint e vizsgálatokkal összekapcsoltan a személytaxi-szolgáltatás ellenőrzése volt.

A fiatalok védelme érdekében a vendéglátó-ipari egységek kontrollja során sor került zenés, táncos szórakozóhelyek fogyasztóvédelmi ellenőrzésére, továbbá a fiatalkorúak dohány-, illetve alkoholtermékkel történő kiszolgálási tilalmának, valamint e termékek reklámozási előírásainak vizsgálatára is.

Az idegenforgalmi vizsgálat összesített eredményei alapján a kifogásolási arány idén 36%-os volt (a vendéglátó-ipari egységek ellenőrzésénél 36%, míg a személytaxi-szolgáltatásoknál 28%), tehát minden harmadik ellenőrzés során állapítottak meg a felügyelők valamilyen szabálytalanságot.

A személytaxi-szolgáltatás ellenőrzésekor a taxitársasághoz nem tartozó vállalkozók körében, helyszín szerint a szórakozóhelyek környékén tartott ellenőrzések keretében (60%), napszak szerint pedig az éjszakai (43%) próbautazás alkalmával merült fel a legtöbb kifogás.

A vendéglátó-ipari egységek vizsgálatát tekintve az egyes jogsértések előfordulása
2-11% között mozgott, a leggyakoribb hiányosságok a dohányzásra kijelölt helyiségek jelzéseinek hiánya (11%), a szűkmérés (10%), a többletszámolás (10%), az árfeltüntetés szabálytalansága (9%), illetve a nyugtaadás elmulasztása (4%) voltak.

A fiatalkorúak alkohol- és dohánytermékkel történő kiszolgálása az ellenőrzések során továbbra is problémát jelentett. A dohánytermékkel történt tiltott kiszolgálás 49%-os kifogásolási aránya a jövőben is indokolttá teszi a fiatalkorúak kiszolgálásának évente visszatérő, közreműködésükkel lebonyolított ellenőrzését.

Az idei évben lényegesen kevesebb ellenőrzést tudtak a felügyelőségek lefolytatni, azonban a hatóság a vizsgálatot megelőzően nagy hangsúlyt fektetett a vállalkozói szféra informálására a jogszabályi rendelkezések megismerése és megtartása érdekében. A vizsgálatok eredményeként a pozitív listára 71 vállalkozás került felterjesztésre.

A vizsgálati jelentés letölthető erről a linkről.